اساتید گرامی؛

احتراماً از آنجایی که یکی از مهم ترین شاخص های توسعه در یک کشور، کیفیت و کمیت برون داد نظام آموزشی است، که آن هم به چگونگی نظام انتقال اطلاعات             برنامه ریزی شده ی آموزشی به فراگیرندگان و نیز بهبود فرایند یاددهی- یادگیری بستگی دارد. هدف از پرسشنامه حاضر بررسی موانع استفاده از تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی می باشد. بدون شک نظرات و دیدگاه های شما، می تواند کمک بسیار شایانی در این رابطه باشد. لذا خواهشمند است با تکمیل این پرسشنامه ما را در جهت دستیابی به هدف تحقیق یاری فرمایید. این پژوهش صرفاً یک تحقیق آزاد بوده و نتایج آن به صورت کلی مورد بررسی قرار می گیرد، لذا پژوهشگر،         از لحاظ اخلاقی خود را ملزم می داند که از نتایج و نظرات شما در جای دیگری استفاده نکند. پیشاپیش از همکاری شما کمال تشکر را دارم.

مشخصات فردی

1. نام و نام خانوادگی ……………… (الزامی نیست)

2. جنسیت:                 زن *                 مرد*

3. مرتبه علمی:             مربی *               استادیار*                   دانشیار *               استاد *               

4. رشته تحصیلی:          علوم پایه  *          علوم انسانی*             فنی مهندسی*

5. تحصیلات:                کارشناسی ارشد  *             دکتری*

 

ردیف

نقش هر کدام از عوامل زیر را در بازدارندگی استفاده از تکنولوژی آموزشی در بین اعضای هیأت علمی مشخص کنید.

خیلی زیاد

(5)

زیاد

(4)

متوسط

(3)

کم

(2)

خیلی کم

(1)

1

پایین بودن دانش فنی اعضای هیأت علمی در مورد تکنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

2

عدم آشنایی اساتید با روش های نوین تدریس

 

 

 

 

 

3

عدم آشنایی و تسلط اندک اساتید در بهره گیری و استفاده مطلوب از تکنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

4

عدم ارائه آموزش تکنولوژی برای اساتید

 

 

 

 

 

5

عدم احساس نیاز به جهت آشنایی با روش سنتی

 

 

 

 

 

6

عدم استفاده ی مطلوب از توان و تجربیات نیروهای متخصص و کارشناس تکنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

7

دشواری دسترسی به امکانات و تجهیزات آموزشی

 

 

 

 

 

8

کمبود وسایل و تجهیزات آموزشی

 

 

 

 

 

9

پرهزینه بودن تجهیزات و وسایل آموزشی

 

 

 

 

 

10

دشوار بودن ضوابط و مقررات استفاده از تجهیزات و وسایل کارگاهی

 

 

 

 

 

11

فقدان نگرش مثبت نسبت به اثربخشی تکنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

12

احساس عدم بازدهی تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس

 

 

 

 

 

13

بالا بودن تعداد دانشجویان در کلاس جهت استفاده از تکنولوزی آموزشی

 

 

 

 

 

14

نبود انگیزه ی کافی در بهره گیری از وسایل کمک آموزشی

 

 

 

 

 

15

عدم رغبت و تمایل اساتید به کاربرد و استفاده از وسایل کمک آموزشی

 

 

 

 

 

16

آشنایی کافی دانشجویان از کاربرد تکنولوژی آموزشی و عدم استفاده آن توسط استاد

 

 

 

 

 

17

بی تفاوتی مدیران آموزشی دانشگاه نسبت به استفاده یا عدم استفاده اساتید از تکنولوژی

 

 

 

 

 

18

نبود وقت کافی برای طراحی، انتخاب و بکارگیری تکنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

19

عدم امکان استفاده از تکنولوژی آموزشی برای برخی دروس

 

 

 

 

 

20

اشتغالات مختلف اساتید و فقدان زمان برای طراحی استفاده از تکنولوژی

 

 

 

 

 

21

نبود معیارهای درست ارزیابی اساتید برای استفاده از تکنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

22

عدم طراحی اجرا و ارزشیابی منظم آموزش در دانشگاه (ناهماهنگی برنامه های درسی)

 

 

 

 

 

23

اعمال شیوه ی مدیریت غیر علمی و نا آگاهی مدیران از مفهوم و فلسفه ی استفاده از وسایل کمک آموزشی

 

 

 

 

 

24

فقدان باور عمومی در بین اساتید، مدیران و مسئولان نسبت به تأثیرات مثبت استفاده از ابزارهای آموزش

 

 

 

 

 

1.        علاوه بر موارد ذکر شده چه عواملی مانع استفاده از تکنولوژی آموزشی در فرآیند تدریس است؟

 

برای بهره گیری از تکنولوژی آموزشی در فرآیند تدریس چه پیشنهادی دارید؟